Saltar ao contido principal

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes






















A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a Sófocles e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a Companhia do Chapitô espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base de xenio. Ningún clásico parece resistirse ao bo facer sobre ás táboas desta compañía portuguesa sempre ben recibida no FIOT, que pisou por terceira vez o Pazo da Cultura para marabillar unha vez máis aos que, como quen subscribe, xa somos seguidores fieis. Cun dominio absoluto dos seus propios corpos Jorge Cruz, Nádia Santos e Tiago Viegas mudan en montaña, en ovella, en pastores, en reis, en tollidos e mesmo no propio vento que ruxe sen que o público perda nunca o compás do que está a suceder. Diante dos nosos incrédulos ollos son quen de mutilar a un bebé, de practicar sexo descarnado, de converterse en oráculo deforme ou en monstruosa esfinxe contando co talento como única arma e coa imaxinación como único límite. O absurdo é outro dos recursos que tiran da súa inesgotable chistera, ríndose deles mesmos e combinando de xeito moi equilibrado o texto coa impecable expresión xestual, ás veces máis sobria, ás veces contaxiada do clown. Enfróntanse ao mito cunha refrescante irreverencia que esperta risos, pero sen perder nunca de vista a realidade do horror que os personaxes están vivindo. E conseguindo que a historia sexa comprendida e asimilada á mesma vez polos que coñecen de sempre o mito grego e por aqueles que se achegan á historia por vez primeira. Sen saltarse nada, sen obviar nada porque o orixinal tamén está aí. Esa fatalidade. Esa relación de feitos encadeados na que os personaxes acaban provocando precisamente aquilo do que intentan fuxir. Camiñando cara a unha catarse que, ao contrario que na traxedia pura, na que se produce ao final, neste "Édipo" está xa reflectida través desa ollada cómica e reflexiva que aviva a nosa compaixón, o noso alivio e a nosa risa. Mención especial merece o tremendo esforzo e desgaste físico de Nádia Santos, sobre a que se apoian moitos dos momentos máis espectaculares. Ese sufrido parto, eses monstros míticos e ese suicidio final que non por coñecido e esperado arrepía menos, deixando que o silencio sobrevoe o patio de butacas. Xusto antes de que nos domine a angustia, chega esa batalla o máis puro estilo Groucho Marx na que os protagonistas intentan inutilmente aclarar a árbore xenealóxica dunha familia condenada, nun ritmo vertixinoso que non esconde a traxedia final. Edipo arrinca os ollos, atrapado polas súas propias verbas: "que o meu destino siga o seu curso, vaia onde vaia". Non nos queda máis que desexar que, con mellor sorte, o noso destino nos leve a miúdo preto da Companhia do Chapitô.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Locus Amoenus" - Atresbandes

Un momento da representación Aproveita o momento, busca o teu lugar idílico, fai todo o posible por ficar nel e non esquezas que a vida pode rematar nun instante. Entre o   "locus amoenus"   e o   "carpe diem"   abala a proposta que os cataláns Atresbandes presentaron no OTNI do FIOT. Vivimos illados nos nosos propios problemas, mundos e universos, con preocupacións a miúdo intranscendentes e triviais, sen saber que nunha hora todo pode mudar e pasaremos a "non ser", á nada máis absoluta. E que, nunha reviravolta estúpida do destino, a culpa será dun inofensivo coello. Tirando ás veces do surrealismo, con risas e prantos hiperbólicos, con eses sons e músicas amplificados quizais para subliñar a incomunicación que vivimos en realidade os seres humanos, Atresbandes afonda con ironía nos absurdos da nosa existencia, mesturando elementos cotiás -como un libro, unha mazá, un almorzo, unha mochila-, con outros máis transcendentes -a morte, o amor, a orient