Saltar ao contido principal

El Nacional - Els Joglars

Unha das escenas de "El Nacional"
Final apoteósico para o FIOT 2012. Non só porque o desenlace de "El Nacional" é dos que deixan unha pegada indeleble, cheo de lirismo, espectacularidade, sentimento e mensaxe, senón porque a maioría da platea non tivo máis remedio que poñerse en pé, como accionados por un resorte imparable, para homenaxear unha magnífica proposta que, a pesares dos seus 20 anos de idade podería ter sido ideada onte mesmo. Despois de ter visto "Rigoletto" nas voces do xenial barítono Leo Nucci e da soprano María José Moreno, teño que recoñecer que sobrevoaban certas dúbidas sobre a pericia de Els Joglars ou de calquera outra compañía para encaixar unha ópera del tal complexidade vocal e incluso argumental como fío condutor dunha obra de teatro. Pero qué ledicia producen ás veces as equivocacións. A pesares do caos aparente e da sensación de que o espectador ten entrado no camarote dos irmáns Marx, todo nesta peza está medido, empapado de ironía, sarcasmo, crítica, amargor, intelixencia, música e incluso tenrura. O fantástico elenco é quen de darlle vida a persoas que só coñecen a violencia e a sordidez pero que tamén son capaces de producir beleza. Sen dúbida, Ramón Fontserè -como Don José- e  Begoña Alberdi -como Castadiva-, levan boa parte do peso da peza. O primeiro porque encarna con xenial mestría a evolución dende a morriña polo pasado dese teatro en demolición ata unha auténtica tolemia na que descubrimos a un asasino que desbota a tiros todo aquilo que pode rematar co seu soño, que ameaza a liberdade de pensamento, a creatividade, a contracorrente: "a vida é a mentira, o teatro é a verdade". A segunda porque proba que para finxir ser unha fregona que canta hai que ser unha marabillosa cantante en primeiro lugar. A súa voz pode pasar de ser a grave parodia dunha criada andaluza, ata os delirios dunha borracha Madame Butterfly que reparte xibas polo escenario, e, por suposto, a Gilda dun Rigoletto que clama Vendetta -nun dos duetos máis espectaculares da ópera e, por ende, de "El Nacional"-, que está namorada e que finalmente morre en brazos de seu pai, como morre ese teatro, último bastión de todo aquilo que merece ser "vivido". Boadella ataca absolutamente todo con mordacidade implacable: a política de calquera cor, a sociedade, o xornalismo, a cultura, a poesía, a arte e incluso a mesma farándula, sen deixar títere con cabeza, aplicando unha lupa humorística sobre todo e todos, incluso sobre a mesma ópera, pero cunha profundidade e intelixencia que impide que o espectador teña apenas un momento de repouso. O director disecciona "Rigoletto", cambiando a orde de cada fragmento para adaptala aos seus fins, parodiando a célebre aria "La donna e mobile" do Duque de Mantua -perdón, de la Manta-, introducindo o "Povero Rigoletto" cando lle convén ao argumento, confundindo a Shakespeare con Verdi, a Mozart con Wagner, a realidade coa ficción. Só respecta a orde para o incrible final, no que a música e incluso a fermosa escenografía, que pasa de intimista a solemne, elevan "El Nacional" á grandiosidade. "O teatro e a vida son dous tipos distintos de mentira", dicía Don José. Pero Els Joglars consegue que un queira vivir perpetuamente na "verdadeira mentira" que supón o teatro con maiúsculas de "El Nacional".

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Locus Amoenus" - Atresbandes

Un momento da representación Aproveita o momento, busca o teu lugar idílico, fai todo o posible por ficar nel e non esquezas que a vida pode rematar nun instante. Entre o   "locus amoenus"   e o   "carpe diem"   abala a proposta que os cataláns Atresbandes presentaron no OTNI do FIOT. Vivimos illados nos nosos propios problemas, mundos e universos, con preocupacións a miúdo intranscendentes e triviais, sen saber que nunha hora todo pode mudar e pasaremos a "non ser", á nada máis absoluta. E que, nunha reviravolta estúpida do destino, a culpa será dun inofensivo coello. Tirando ás veces do surrealismo, con risas e prantos hiperbólicos, con eses sons e músicas amplificados quizais para subliñar a incomunicación que vivimos en realidade os seres humanos, Atresbandes afonda con ironía nos absurdos da nosa existencia, mesturando elementos cotiás -como un libro, unha mazá, un almorzo, unha mochila-, con outros máis transcendentes -a morte, o amor, a orient