Saltar ao contido principal

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes






















A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a Sófocles e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a Companhia do Chapitô espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base de xenio. Ningún clásico parece resistirse ao bo facer sobre ás táboas desta compañía portuguesa sempre ben recibida no FIOT, que pisou por terceira vez o Pazo da Cultura para marabillar unha vez máis aos que, como quen subscribe, xa somos seguidores fieis. Cun dominio absoluto dos seus propios corpos Jorge Cruz, Nádia Santos e Tiago Viegas mudan en montaña, en ovella, en pastores, en reis, en tollidos e mesmo no propio vento que ruxe sen que o público perda nunca o compás do que está a suceder. Diante dos nosos incrédulos ollos son quen de mutilar a un bebé, de practicar sexo descarnado, de converterse en oráculo deforme ou en monstruosa esfinxe contando co talento como única arma e coa imaxinación como único límite. O absurdo é outro dos recursos que tiran da súa inesgotable chistera, ríndose deles mesmos e combinando de xeito moi equilibrado o texto coa impecable expresión xestual, ás veces máis sobria, ás veces contaxiada do clown. Enfróntanse ao mito cunha refrescante irreverencia que esperta risos, pero sen perder nunca de vista a realidade do horror que os personaxes están vivindo. E conseguindo que a historia sexa comprendida e asimilada á mesma vez polos que coñecen de sempre o mito grego e por aqueles que se achegan á historia por vez primeira. Sen saltarse nada, sen obviar nada porque o orixinal tamén está aí. Esa fatalidade. Esa relación de feitos encadeados na que os personaxes acaban provocando precisamente aquilo do que intentan fuxir. Camiñando cara a unha catarse que, ao contrario que na traxedia pura, na que se produce ao final, neste "Édipo" está xa reflectida través desa ollada cómica e reflexiva que aviva a nosa compaixón, o noso alivio e a nosa risa. Mención especial merece o tremendo esforzo e desgaste físico de Nádia Santos, sobre a que se apoian moitos dos momentos máis espectaculares. Ese sufrido parto, eses monstros míticos e ese suicidio final que non por coñecido e esperado arrepía menos, deixando que o silencio sobrevoe o patio de butacas. Xusto antes de que nos domine a angustia, chega esa batalla o máis puro estilo Groucho Marx na que os protagonistas intentan inutilmente aclarar a árbore xenealóxica dunha familia condenada, nun ritmo vertixinoso que non esconde a traxedia final. Edipo arrinca os ollos, atrapado polas súas propias verbas: "que o meu destino siga o seu curso, vaia onde vaia". Non nos queda máis que desexar que, con mellor sorte, o noso destino nos leve a miúdo preto da Companhia do Chapitô.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta