Saltar ao contido principal

"Juanita calamidad" - Chirigóticas

Un momento do espectáculo
Os paradoxos son contradiccións aparentes, contraposicións que nos axudan a entender mellor, por oposición, aquilo do que se fala. Pero mentres nalgunhas ocasións poden ser moi esclarecedores, outras veces son simplemente iso, un paradoxo sen sentido. E, por momentos, iso pareceu a proposta das andaluzas Chirigóticas que abriu, con cheo absoluto nas bancadas, esta XXIV edición do FIOT. Pode unha proposta teatral ser divertida e aburrida? Pode espertar gargalladas e á mesma vez facernos mirar o reloxo de cando en cando? Semella que si. A compañía gaditana cóntanos en clave humorística e musical a historia de "Juanita Calamidad", ou Juanita "pistola", "recortá", "metralleta", "macarra", en referencia a esa Calamity Jane do salvaxe oeste que foi soldado, nómada, prostituta ocasional e tamén nai. Mesmo a chaman -reiteradamente- "Juanita Raskólnikov", en lembranza do celebérrimo Rodión Románovich Raskólnikov do "Crimen y castigo" de Dostoyevski, sen esquecer que en ruso "raskólnik", significa herexe, cismático ou conflitivo. "Juanita problemática". Unha muller que, en principio, adopta todos os tics do típico "latin lover" festeiro de segunda. Un punto de partida interesante pola inversión tradicional e arcaica dos roles pre asignados pola sociedade para machos e femias, roles que condenan de forma impenitente ás "Juanita Calamidad" deste mundo, que deben ser "reformadas". Con ese punto de partida, Alejandra López, Ana López Segovia e Teresa Quintero debullan o proceso de como puido Juanita pasar de andar peneque perdida a vivir unha maternidade idealizada que na realidade non responde moitas das expectativas depositadas nela. Tirando a miúdo de "gracejo andalú" e alternando cancións, recitados en verso e diálogos, con interpretacións bastante solventes -nomeadamente no caso de Teresa Quintero, moi acaída e con momentos brillantes como ese "atascado atacado"- asistimos a unha sucesión de escenas, gags e números musicais con divertidas adaptacións de cancións tan populares como "Mi gran noche" de Raphael, "Olvídame y pega la vuelta", de Pimpinela, "Valencia" de José Padilla ou "Desde Santurce a Bilbao". As versións enganchan ao público, non só porque están inseridas de forma cómica no libreto, senón tamén porque non hai nada mellor que un "hit", sexa da época que sexa, para contentar ao respectable. Porén, a irregularidade e falta de continuidade da proposta, tanto no aspecto interpretativo, como de guión, como musical -con cancións perfectamente acompasadas e afinadas e outras que non o foron tanto- acaban por condenala. Pasamos de momentos delirantes, como esa surrealista conversa entre o "reloxo biolóxico" de Juanita e o seu fígado, suplicando piedade, ou ese parto inenarrable no que as contraccións e empurróns acabaron seguindo o ritmo de Carmina Burana; a momentos esquecibles, lentos e que romperon o ritmo da peza, con atascos, que, neste caso, non se pudieron "desatascar". A última eiva é, quizabes, o desenlace. O público aplaude antes de tempo, avanzando o final con ese recorrente guiño ao can -ou non tan can- Tyson. Non obstante, o espectáculo remata cunha canción anti climática que pretende transmitir unha mensaxe máis profunda que non chega. Intuimos que queren defender o dereito das nais a queixarse. A poder dicir alto e claro, sen que ninguén as censure, que a maternidade pode ser unha carga. Ou algo opcional, certamente, non obrigatorio. Porén, a mensaxe esvaécese, como o fume que envolve o número final, entre cancións e chirigotas. Para quen non coñeza ao público do FIOT, o aplauso puido parecer entusiasta. Pero, salvo excepcións, foi correcto e concedéndolle un aprobado raspado a unha proposta que prometía máis e que quedou en risos intranscendentes. A boa nova é que aínda queda moito FIOT. E moita marxe de mellora.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta