Saltar ao contido principal

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público
Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonista. Lúcido e interesantísimo o texto, de Colm Tóibín, que retrata a unha María imperfecta, que relata en primeira persoa a verdade dunha nai que perde a un fillo de maneira brutal. Unha muller chea de defectos, como calquera outra, que pode chegar a ser egoísta e covarde. Tenra e desgarradora. E fóra de toda cuestión, por enriba de calquera consideración, "El testamento de María" conta co esforzo, o mérito, o carácter e o bo facer dunha intérprete para a que chegan a esgotarse os cualificativos. Complicadísimo o seu labor enriba do escenario, que percorre dun lado a outro viaxando de Nazaret, a Jerusalén, a Caná, ao Monte Calvario ou a un exilio en Éfeso no que contén a súa memoria, o único que lle queda. Movéndose milimetricamente para que o excepcional labor nos focos de Josep María Civil resalte aínda máis un relato no que descubrimos que os seguidores de Xesús son uns "locos", "crispados" e "inadaptados". No que destapamos a un Mesías soberbio, que vive só por unha idea, que é capaz de negar á súa nai do mesmo xeito que Pedro o negou a el. No que María de Nazaret sofre un auto xuízo constante, cheo de remorsos e recriminacións. No que achamos que a mesmísima Virxe María adora á figura mítica de Artemisa "la diosa de todo lo que crece", único consolo que lle resta despois de ver o que ela considera a auto inmolación inútil do seu fillo, sangue do seu sangue. Porque, redimir o mundo a tal prezo "no vale la pena". Xa que a perfección non existe, xusto é dicir que o monólogo tamén conta con partes excesivamente declamatorias, nomeadamente nos comezos, no que semella inverosímil que alguén coma unha mazá con esa naturalidade mentres nos fala solemnemente de feitos tan transcendentes. Tamén o texto por momentos resulta demasiado grandilocuente como para construír a imaxe dunha María herética, pero próxima, sinxela, mesmo inculta que nos queren amosar. Peccata minuta. A peza constrúe ese espazo escénico que todos queremos vivir, cheo de ritmo e de contido. Coa estremecedora resurrección de Lázaro, coa que descubrimos que os milagres son anti naturais e arrepiantes. E, por enriba de todo, con esa Paixón minuciosamente detallada, na que o espectador sinte que non pode aturar máis esa dor, que debe apartar a mirada. E que culmina con ese momento de berro mudo no que vertemos as bágoas que María non é quen de derramar. Pura emoción. Puro teatro. Amén.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta