Saltar ao contido principal

"Latente" - Paula Quintana

Paula Quintana dirixe e interpreta "Latente"
Non deixo de insistir en que, quen perde as propostas do OTNI perde boa parte dos espectáculos máis orixinais, fermosos e humildes do FIOT. Entendendo a humildade como unha forma de petar á porta do festival sen facer ruido, con falta de soberbia pero con talento. Prescindindo dos espaventos doutras pezas que ás veces pretenden esconder as súas eivas baixo un verniz artificioso. O "Latente" de Paula Quintana encaixa perfectamente neste tipo de apostas dóces e belas que empapan de arte. Máis orixinal na forma que no fondo, con un texto algo naíf, "Latente" relata o baleiro existencial e rutineiro no que está somerxida a protagonista, que comeza a busca do seu propio ser. "¿Seguro que Paula Quintana no está en la sala?". E resulta que está e non está. Porque en realidade ela non se recoñece, mudada nunha persoa que sempre cumpre coas cousas que hai que facer e da maneira que hai que facelas. Que se ergue polas mañás e se deita polas noites coa tranquilidade de "cumplir con su parte del trato", de ser unha muller que fai malabares coa súa vida, para satisfacer a todo o mundo menos a si mesma: é muller, filla, nai, amiga dos seus amigos, correcta, profesional, eficiente... Pero en realidade non é máis que un pallaso nese circo que é o mundo no que convivimos todos. "Vivir es esto, estar a gusto con tus cositas", afirma. Pero en realidade, e aínda que asegura que "yo no quiero ser substancial" subxace a arela. Por que non voar? Por que non ser astronauta? De verdade non quero ser astronauta? Vivimos de tal xeito que nos mentimos a nós mesmos escondendo as cousas que de verdade nos farían felices baixo unha faciana gris. E se ben as loitas existenciais e a busca da propia felicidade non son temas orixinais, a singularidade da peza está en como Paula nos conta ese baleiro. A través das rutinas de danza, unha danza que vai amosando os patróns encorsetados que abafan a súa vida, a vida de todos, repetíndose unha e outra vez nunha secuencia interminable. A man move o dedo que sinala o camiño que debemos seguir, antes sequera de saber cara a onde queremos ir. Con impecables movementos, a artista transmite a súa loita consigo mesma a través dos pasos de baile, da música, das fermosas luces e sombras que acompañan eses momentos e esa agonía, esa angustia. Con forza a través dos taconeos. Con suavidade cando imita a un paxaro que quere levantar o voo. E cando xa non pode máis, con furia, con precisión e transformada máis en máquina que en persoa, sentindo a necesidade de romper, de saír e de descubrir que, gardada nunha caixa que non ousaba abrir e que estaba enterrada no fondo da súa alma atopábase o seu soño máis profundo. Ser astronauta. Unha metáfora daquilo que debemos perseguir, das etapas e tópicos que nos oprimen e que debemos superar -"creo en dios pero no en la Iglesia"; "hay que comer cinco piezas de fruta y verdura al día"; "la natación es el deporte más completo que hay"- para acadar aquilo que desexamos e que non nos atrevemos nin a confesarnos "sotto voce" cando ningúen nos escoita. Sinxeleza no texto, delicia de movementos e fermosura visual para baixar unha mensaxe cargada de tristura e moito mellor plasmada nos momentos de baile que nos momentos de interpretación. Atreveríame a dicir que Paula é bailarina antes que actriz. Mais, a pesar de todo, marchamos para a casa cun sorriso agridóce, pero satisfeito e cheo de esperanza. De verdade que non queremos ser astronautas?

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta