Saltar ao contido principal

"Los nadadores nocturnos" - Draft.Inn

José M. Mora explora a sociedade actual a través de persoas con carencias afectivas




















Orixinal, bela e profunda. Intanxible, pedante e barroca. Son algunhas das verbas que poderían describir "Los nadadores nocturnos", unha das propostas máis inclasificables deste FIOT, que navega procelosamente entre augas difíciles sen conseguir manterse de todo a flote. Nun momento da representación, un dos personaxes afirma que "a levidade é o contrario do pretencioso". E podemos concordar en que a proposta escenográfica de Carlota Ferrer e textual de José Manuel Mora é calquera cousa menos "leve". Podemos logo concluír, nun sinxelo aforismo, que dado que a proposta non é leve, é pretenciosa? En parte si, adoptando non só a acepción que recolle o libreto, senón tamén entendendo pretencioso como reflexo dun exceso de ambición. Entre todos os estímulos que ateigan o escenario, o espectador é quen de recoñecer faíscas brillantes, momentos mesmo sobrecolledores. Tampouco se pode discutir a completa sintonía existente entre Ferrer e Mora, o equilibrio entre escena, dirección, coreografía, música é texto é evidente. Pero que a súa proposta común careza de fisuras na formulación, non se ve reflectido nunha percepción da mensaxe igual de clara e directa dende as bancadas. Os estímulos pérdense imbuídos pola súa propia auto importancia, chegando en moi poucas ocasións a emocionar e mover realmente ao público. Dicía José Manuel Mora no "Café con..." -espazo que recomendo a todos os afeccionados ao teatro- que "Los nadadores nocturnos" era máis orixinal na forma que no fondo, xa que as crises existenciais, a podremia, a loita por sobrevivir nun mundo corrupto, triste e baleiro é unha preocupación inherente ao ser humano. Temos que confiar logo na forza formal para achar as claves destes nadadores que se moven nunha piscina, metáfora dunha sociedade esgotada. Pero en conxunto, a proposta carece dos alicerces suficientes como para manter o edificio, a pesar da beleza dalgúns dos cadros, dunha estética moi coidada, de que cada paso, tropezo, miseria e conversa adivíñanse perfectamente medidos no conxunto da obra. Escoitamos a música de Mozart mesturada coa "Unchained Melody" de The Righteous Brothers, pasando por Amy Winehouse ou Radiohead nun furacán postmoderno de sons e movementos que pretenden fincar o dente nas nosas conciencias facendo uso do sarcasmo, da crítica feroz e mesmo da crueldade. Dirixidos por un profesor, un demiurgo que esconde unha alma macabra e frustrada e que manexa os fíos desa secta que son os "nadadores nocturnos", os personaxes esconden as súas propias depravacións detrás dese grupo de suicidas afectados pola ninfomanía, a cropofagia, os abusos sexuais, a frustración, o medo... Escoitamos constantemente frases que pretenden iluminarnos, pero que ás veces soan a clichés: "el que por fin ha entendido de que va todo esto tiene la mirada opaca"; "que la vida siga su curso";"no es el único en el mundo capaz de comerse su propia mierda"; "bajo el agua parece que el fracaso no existe"; "todos somos hombres y mujeres que se rompen". O peor da proposta de Draft.Inn é a súa propia consciencia de transcendencia. No apartado interpretativo, tamén hai irregularidades, con personaxes que provocan máis ben indiferencia e outros que transmiten simplemente cos seus movementos. Ao final, os nadadores estoupan "en mil pedazos", tantos como os que pretende incluír a peza nun espello fermoso, pero no que non acabamos de reflectirnos. Porque, se moitas das conclusións ían xirar arredor das melodías de Radiohead, poderíamos ter aforrado 90 minutos de función e quedarnos con algúns dos versos da xenial canción da banda británica "No surprises""A heart that's full up like a landfill / You look so tired and unhappy / Bruises that won't heal / I'll take a quiet life / No alarms and no surprises" ("un corazón que está cheo coma un vertedoiro / semellas tan canso e infeliz / feridas que xamais curarán / levarei unha vida tranquila / sen sobresaltos e sen sorpresas").

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta