Saltar ao contido principal

"Otelo" - El Viaje Inmóvil

Os bonecos semellan ter sentimentos
Implacable, irónica, reivindicativa e interesantísima proposta dos chilenos El Viaje Inmóvil para presentar a traxedia do negro "Otelo" shakespeariano no FIOT. Non é a primeira vez que visitan o festival, no que xa estiveran co seu orixinal e aparatoso "Gulliver". Mais desta volta penso que a súa pegada ten sido máis contundente no maxín do espectador. Nunha XXIII edición na que até o de agora a ampla maioría das compañías téñense centrado en explorar o teatro dende dentro, buscando constantemente o rupturismo e a implicación do espectador, agradécese a presenza dunha peza máis clásica en canto ao desenvolvemento argumental e expositivo, pero nada convencional formalmente, cun aproveitamento do espazo e das marionetas que somerxeu ao espectador na historia practicamente dende o primeiro momento. Comezamos co eco do repenique duns tacóns e o culebrón televisivo "El moro de Venecia", unha alusión coa que o público é consciente de que a pesar de que o texto de Shakespeare ten máis de 400 anos, aínda se reflicte na sociedade actual, na que, por desgraza, a humillación e a degradación da muller, que decotío culminan en asasinatos ou "femicidios", están moi presentes. Non obstante, de seguido estamos xa metidos no drama, construído tan só a través da dicotomía Otelo/Desdémona e Iago/Emilia -que reproducen dúas formas distintas de maltrato e opresión-, con Casio como pano de fondo. E sostido grazas ao absoluto control da técnica, cun excepcional manexo dos bonecos que nos fai esquecer que as súas faces son ríxidas, e cun dominio interpretativo que nos impulsa a obviar que enriba do escenario están tan só Teresita Iacobelli e Jaime Lorca. Tal é así, que ao longo da peza o espectador non repara no grande mérito e dificultade do que están facendo grazas á integración total entre bonecos e intérpretes e á clara distinción entre cada un dos roles protagonistas. Iacobelli e Lorca desprezan a bipolaridade que podería supoñer meterse na pel de dous personaxes á vez, coas súas complexidades, arelas, dúbidas e sentimentos, e realizan un traballo máis que salientable á hora de modular as súas voces, de matizar os seus movementos, de manexar o espazo escénico para que o público non perda un instante dos diálogos que en realidade están mantendo consigo mesmos. Formalmente, ademais, o recurso dos monicreques resulta perfecto para plasmar a manipulación que Iago realiza de vagar nos pensamentos e sentimentos de Otelo, o veleno que vai sementando na súa testa movendo os seus fíos ata que a bile -"ese monstro de ollos verdes"- xermola transformada en odio, temor, rancor, violencia. Moi lograda a escena de exacerbado servilismo na que Iago corta unllas, limpa miserias, realiza masaxes, nunha actitude tan só xustificada pola súa arela de vinganza. Incluso arrepiante aqueloutra na que acosa a Otelo en soños para facer realidade os seus pesadelos. E así, cun ritmo moi ben levado con pequenas faíscas de humor, achegámonos ao desenlace. Comeza cunha labazada que fixo que máis dun espectador contivese o alento, esquecendo, grazas á marabillosa fantasía do teatro, que en realidade quen a recibe é un anaco de madeira. E continúa co machismo máis desprezable: "puta", escoitamos unha e outra vez. Albiscamos incluso a dependencia terrible da maltratada cara ao seu torturador; "hasta su rabia me gusta"; e a autoculpa: "desobedecer". A emoción vén marcada pola fermosa voz de Iacobelli cando canta, a crueza polas frases cada vez máis explícitas "los hombres son como estómagos...". A tensión é máxima cando comeza ese interrogatorio nunha escuridade só interrompida por esa pequena luz branca intermitente e fría que nos avanza o desenlace, nun asasinato no que o desdobramento de personalidades vai e vén ata que desemboca nun intenso estrangulamento, realzado, que non atenuado, polo emprego dos bonecos. E ata que Otelo culmina a traxedia: "estúpido es vivir, cuando la vida es sufrimiento". Sentido aplauso en recoñecemento da comuñón de El Viaje Inmóvil cun bardo que non perde lustre co paso dos séculos. Alomenos para quen sabe brunilo.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta