Os bonecos semellan ter sentimentos |
Implacable,
irónica, reivindicativa e interesantísima proposta dos chilenos El Viaje Inmóvil
para presentar a traxedia do negro "Otelo" shakespeariano no FIOT.
Non é a primeira vez que visitan o festival, no que xa estiveran co seu
orixinal e aparatoso "Gulliver". Mais desta volta penso que a súa
pegada ten sido máis contundente no maxín do espectador. Nunha XXIII edición na
que até o de agora a ampla maioría das compañías téñense centrado en explorar o
teatro dende dentro, buscando constantemente o rupturismo e a implicación do
espectador, agradécese a presenza dunha peza máis clásica en canto ao desenvolvemento argumental e expositivo, pero nada convencional formalmente, cun
aproveitamento do espazo e das marionetas que somerxeu ao espectador na
historia practicamente dende o primeiro momento. Comezamos co eco do repenique
duns tacóns e o culebrón televisivo "El moro de Venecia", unha
alusión coa que o público é consciente de que a pesar de que o texto de Shakespeare
ten máis de 400 anos, aínda se reflicte na sociedade actual, na que, por
desgraza, a humillación e a degradación da muller, que decotío culminan en
asasinatos ou "femicidios", están moi presentes. Non obstante, de
seguido estamos xa metidos no drama, construído tan só a través da dicotomía
Otelo/Desdémona e Iago/Emilia -que reproducen dúas formas distintas de maltrato
e opresión-, con Casio como pano de fondo. E sostido grazas ao absoluto control
da técnica, cun excepcional manexo dos bonecos que nos fai esquecer que as súas
faces son ríxidas, e cun dominio interpretativo que nos impulsa a obviar que
enriba do escenario están tan só Teresita Iacobelli e Jaime Lorca.
Tal é así, que ao longo da peza o espectador non repara no grande mérito e
dificultade do que están facendo grazas á integración total entre bonecos e
intérpretes e á clara distinción entre cada un dos roles protagonistas.
Iacobelli e Lorca desprezan a bipolaridade que podería supoñer meterse na pel
de dous personaxes á vez, coas súas complexidades, arelas, dúbidas e
sentimentos, e realizan un traballo máis que salientable á hora de modular as
súas voces, de matizar os seus movementos, de manexar o espazo escénico para
que o público non perda un instante dos diálogos que en realidade están mantendo
consigo mesmos. Formalmente, ademais, o recurso dos monicreques resulta
perfecto para plasmar a manipulación que Iago realiza de vagar nos pensamentos
e sentimentos de Otelo, o veleno que vai sementando na súa testa movendo os
seus fíos ata que a bile -"ese monstro de ollos verdes"- xermola
transformada en odio, temor, rancor, violencia. Moi lograda a escena de
exacerbado servilismo na que Iago corta unllas, limpa miserias, realiza
masaxes, nunha actitude tan só xustificada pola súa arela de vinganza. Incluso
arrepiante aqueloutra na que acosa a Otelo en soños para facer realidade os
seus pesadelos. E así, cun ritmo moi ben levado con pequenas faíscas de humor,
achegámonos ao desenlace. Comeza cunha labazada que fixo que máis dun
espectador contivese o alento, esquecendo, grazas á marabillosa fantasía do
teatro, que en realidade quen a recibe é un anaco de madeira. E continúa co
machismo máis desprezable: "puta", escoitamos unha e outra vez.
Albiscamos incluso a dependencia terrible da maltratada cara ao seu torturador;
"hasta su rabia me gusta"; e a autoculpa: "desobedecer". A
emoción vén marcada pola fermosa voz de Iacobelli cando canta, a crueza polas
frases cada vez máis explícitas "los hombres son como estómagos...". A
tensión é máxima cando comeza ese interrogatorio nunha escuridade só
interrompida por esa pequena luz branca intermitente e fría que nos avanza o
desenlace, nun asasinato no que o desdobramento de personalidades vai e vén ata
que desemboca nun intenso estrangulamento, realzado, que non atenuado, polo
emprego dos bonecos. E ata que Otelo culmina a traxedia: "estúpido es
vivir, cuando la vida es sufrimiento". Sentido aplauso en recoñecemento da
comuñón de El Viaje Inmóvil cun bardo que non perde lustre co paso dos séculos.
Alomenos para quen sabe brunilo.
Comentarios
Publicar un comentario