Un momento da representación |
Divertimento, distracción, diversión, entretemento,
pasatempo. Sinónimos dun concepto ás veces tan difícil de atinxir pero que se
fixo patente na versión de "Mucho ruido y pocas nueces" que
Las Grotesqués presentaron no auditorio do Pazo da Cultura. Certo é que da súa
parte contaron cunha das comedias de equívocos máis coñecidas de Shakespeare,
con permiso de "El sueño de una noche de verano". Pero tamén hai que
admitir que conseguiron manter a atención do público durante a maior parte da
representación, intercalando constantemente os enredos do texto orixinal coa
maraña entretecida por elas mesmas grazas á súa axilidade para mudar de
personaxe, de situación e mesmo de espazo. O poder da peza certamente non recae
no vestiario, ou nos decorados, sinxelos, acaídos, elegantes e funcionais, mais
non primordiais. O peso da proposta repousa nos ombreiros das tres
actrices, Elena Lombao, Celia Freijeiro e Tusti de las Heras. Ningunha
delas realiza un traballo memorable por si mesmo, pero con oficio e
desenvoltura, e especialmente grazas á inestimable axuda da
iluminación e á compenetración existente entre elas -neste caso,
"condicio sine qua non" para o éxito da representación-, van pouco a
pouco conquistando as simpatías do público, e, o que é máis importante nunha
aposta pola comedia pura, os seus sorrisos. Entre as tres, empregando sobre
todo técnicas de clown, son quen de encarnar a 19 personaxes que interactúan
sin cesar entre eles, un feito que, como ben dicía o crítico Camilo Franco na
Escola do Espectador do FIOT -actividade que recomendo desde estas liñas ao
público do festival- non ten por que ser un mérito en si mesmo. A non ser, como
no caso que nos ocupa, que se realice coa solvencia suficiente, aproveitando
Las Grotesqués as ferramentas coas que conta a compañía para sacar adiante a
súa interpretación do texto shakespeariano. Conscientes de que pode resultar un
pouco arduo meterse de súpeto nese remuíño de personaxes, as actrices reiteran
os xestos ou trazas características das figuras principais, como Leonato, don
Pedro, don Juan, e, por suposto, as dúas parexas protagonistas,
Benedicto-Beatriz e Claudio-Hero, para facilitar a inmersión nos códigos que
propoñen. Todo aderezado cunha música pensada para provocar hilaridade, como no
caso do "I'm so excited" por Le Tigre, ou no de "Loving you" de
Minnie Riperton (que recomendo revisar en Youtube para gozar con risos
retroactivos, relacionados coa obra ou non). Ou inserida para xerar ambiente,
como no caso da tormenta de verán sacada das "Catro estacións" de
Vivaldi, indicándonos que estamos no estío da Toscana remedado na celebérrima
versión cinematográfica de "Mucho
ruido y pocas nueces" by Kenneth Branagh. Do mellor da peza son
as constantes referencias metateatrais e a abrupta rotura, unha vez máis, da
cuarta parede, ese continuo xogar que quere imitar o propio xogo do bardo.
Especialmente conseguidos son os toques de irreverencia e ironía que
introducen, baixando a Shakespeare ao máis prosaico e pedestre, burlándose
abertamente de personaxes como Claudio e Hero, tan insulsos que nen sequera
lles permiten falar. Unha irreverencia que manteñen antes incluso de comezar,
dando explícito permiso para tirar todas as fotografías que queiramos; e logo
de acabar, subindo ao vestíbulo para intercambiar impresións co público ao
remate. No lado máis feble, o feito de que ignoren as reflexións máis fondas da
obra, que si hai no orixinal, especialmente nesas discusións entre Beatriz e
Benedicto, con frases divertidas por si mesmas -como ese "Cuando dije que deseaba morir
soltero no pensé vivir hasta el día de mi matrimonio"- que se dilúen un pouco entre tanto artificio cómico. Tamén hai certo afán nalgúns instantes pola risa
fácil, como co sacerdote, claramente sacado de "Cuatro
bodas y un funeral"; ou coas perennes alusións que as compañías cómicas realizan sobre Carballo, Galicia, etc., que resultan algo manidas. Mesmo o recurso repetitivo
que é unha virtude para distinguir personaxes, en ocasións cansa como recurso
dramático para 75 minutos de función. Porén, non todas as propostas teñen
que ser profundamente intensas. De cando en cando, os honestos e traballados exercicios de comedia tamén son benvidos sobre as táboas.
Comentarios
Publicar un comentario