Un momento da representación de Yllana |
Yllana é
unha máquina comercial. Un produto. Unha sorte de "fast food"
teatral. "Comida chatarra" que dirían en latinoamérica. Cociñada con
ingredientes concretos, manidos e ben coñecidos. Unha proposta que enche o
estómago pero que non sacia a fame. Pensada para un rápido consumo e
absolutamente esquecible unha vez traspasadas as portas do teatro. O público
habitual ten os códigos ben aprendidos. Sabe que non debe sentar na primeira
bancada se non quere acabar empapado. Confía en que nalgún momento lle tocará
interactuar cos actores. Espera a música pop, pegadiza, que invita a bater
palmas. Sabe que os aplausos finais están máis que ensaiados, coordinados tamén
coa mesma música recoñecible para asegurar unha ovación dunha duración e
intensidade determinada. Todo está perfectamente encaixado nunha falsa aparencia
de espontaneidade para ofrecer unha proposta na que as risas e as ovacións
estean onde deben, case como ocorre coas gargalladas enlatadas das malas series
de televisión. E a fórmula consegue que unha ampla sección do respectable
marche tranquilo para a casa, sen pensar dúas veces no que acaba de ver. Se
tiveramos que atrapar aos gansters que protagonizan a peza tal e como tentaron
eses policías de opereta, non atoparíamos ningunha pegada transcendente que nos
permitise levalos ante un xuíz. É isto algo censurable? Probablemente non por
si mesmo. Seguramente hai momentos en que saboreamos o caviar e outros
apetécenos unha hamburguesa. Pero, seguindo co símil culinario, se teño que
comela, que sexa gourmet. E nisto Yllana tampouco tivo un dos seus mellores
días. Deixa certos esbozos divertidos, mesmo traballados. Como as estupendas
máscaras. As reconstrucións a cámara lenta. Ou a fantástica xestualidade e
expresión corporal de Luis Cao (na imaxe, o segundo pola esquerda). Non
obstante, o que impera son as bromas soeces, a descompensación na duración e
intensidade dos gags e unha falta de ritmo que desminte as continuas promesas
da compañía que anuncia unha velocidade vertixinosa. Certo é que moitas das
referencias do mundo da mafia están aí. Podemos ver dende as metralletas e
traxes de "Los intocables de Elliot Ness" ata as torturas ao estilo
"Reservoir dogs" pasando polos tipos duros de "Pulp
fiction". Incluso ese pobre policía enterrado vivo fai o amago de escapar
do túmulo do mesmo xeito que Uma Thurman en "Kill Bill". Se algo
queda claro, é que Yllana son fans de Tarantino de entre todas as visións da
mafia que existen no cinema. Tamén na escena en que cociñan con calaza podemos
lembrar vagamente a Sweeney Todd, o
diabólico barbeiro da rúa Fleet. Pero,
aínda e con todo, e bebendo dos mellores, resultan insulsos por momentos.
Podemos tolerar a vulgaridade, o simplismo, incluso a obviedade das súas
chanzas. Pero o que é imperdoable é o aburrimento que teimudamente asoma por
momentos. E que tamén se reflectiu nas reaccións de parte do público. Unha
espectadora dicía á saída "ni fu, ni fa". Expresión que me permitiría
ter aforrado o 90 por cento das miñas verbas anteriores. E ousaría dicir que
Yllana non reeditará este ano o premio do público. Alomenos, iso espero. Porque
ao final "The Gagfather"="Fast
theater".
Comentarios
Publicar un comentario