Saltar ao contido principal

"Búho" - Titzina teatro

 "Somos memoria"

 

Foto: Vanesa Rábade
Desde que encontrei por primeira vez a Titzina Teatro con Folie a deux - Sueños de psiquiátrico anotei o nome desta compañía no meu maxín. E sempre que podo volvo a encontrarme con eles. Porque Diego Lorga e Pako Merino pagan a pena. A súa particular maneira de somerxerse na mente humana a miúdo toca, con precisión cirúrxica, as teclas necesarias para que os acompañes nas súas viaxes. Traxectos que non sempre son fáciles ou cómodos, pero, como din os anglosaxóns: "no pain, no gain", sen esforzo non hai recompensa. En Titzina son intensos. Nas súas pezas atopamos temas como o destino, a morte, a loucura, ou, coma neste caso, a memoria. Ou, máis concretamente, a falta dela. E, por se a alguén lle queda algunha dúbida despois de ver Búho, nada do que observamos enriba do escenario é casual. Todo está milimetricamente estudado, documentado e mesmo vivido. Espeleólogos, antropólogos forenses coma o protagonista, Mossos d'Esquadra, neuropsicólogos, pacientes con amnesia do Instituto Guttman. Con todos falaron, de todos aprenderon, e todos están reflectidos na obra, dunha ou doutra forma. Camiñamos con Pablo, o noso protagonista, nunha cruzada en persecución dos seus recordos, da súa vida, da súa identidade, tirando do fío coma Teseo para saír do labirinto. Porque, existimos sen memoria? Para seguir a Pablo nesta misión asistimos a un periplo visual absolutamente marabilloso: unha escenografía onírica, evocadora, desacougante, sempre precisa. A escuridade, o baleiro, a profundidade ou a confusión que supón perder a propia consciencia do "eu" navegan polo escenario con estímulos visuais que nos levan a unha furna, a verbas inconclusas, a pozos insondables nos que só albiscamos un fío de luz case que coa chiscadela dunha pálpebra. No que os nosos ollos cegos de búho mudan en dúas simas sen fondo. E chegamos ao primixenio. Ás covas de Altamira, volvendo á orixe coma se fósemos o pre homínido que lanza o óso en 2001: unha odisea do espazo, buscando o sentido da vida, da humanidade. Ergo, sen memoria, non existimos. No medio de tanta transcendencia, escoitamos, aliviados en parte, esas charlas entre médico e paciente, nas que fuximos un pouco da atmosfera opresiva para sorrir cuns retrincos de humor. Adoitan en Titzina a xogar coa traxicomedia, aínda que, nesta peza, o drama gaña por goleada. Como último apuntamento, e dado que nada é perfecto, Búho lévase moito mellor coa pureza visual que cos discursos filosóficos. Algúns dos parlamentos abusaron da súa propia importancia e lonxitude. Mentres que a peza voa entre diálogos e imaxes, pisa o freo cando tenta explicarnos sentimentos e ideas xa apercibidas con monólogos. Peccata minuta. Desde logo, botei en falta unha ovación máis longa, forte e sentida como premio final. Tamén é certo que un acaba emocionalmente exhausto. En todo caso, cambiaría sen dúbida os aplausos que recibiu ao día seguinte Leo Bassi, polos que recibiron os cataláns. Pero, como dicía Michael Ende, "esta é outra historia e deberá ser contada noutra ocasión". Máis pronto que tarde na seguinte reseña. 

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta