Saltar ao contido principal

Silencio - Avance Producciones Teatrales y Entrecajas Producciones

 "The rest is silence"


Blanca Portillo recolleu o Premio do Público 2015 por El testamento de María 
Tentada estou de recorrer ao silencio literario e deixar o folio en branco. Porque nada do que poña por escrito pode describir ou facerlle xustiza á resplandecente e excepcional carta de amor ao teatro que o pasado domingo nos deixaron Juan Mayorga e Blanca Portillo. Hai tanta sabedoría literaria, lingüística, interpretativa, vital nesta peza, que nada do que poda dicir servirá para ilustralo. Pero, como o meu oficio é o de escribir, vou crebar o silencio aplauso por aplauso. O primeiro vai para Juan Mayorga, pola ocorrencia de coller como punto de partida o seu propio discurso de ingreso na RAE en 2018, cando falou da arte de non dicir nada. Na súa primeira acepción de "silencio" o dicionario defíneo como a "abstención de falar". Quen diría que unha descrición tan anódina podería dar tanto de si, transformándose en cegadora maxia metateatral. O segundo aplauso vai para o propio sentido do humor de Mayorga. Un dos principais sinais de intelixencia é a capacidade de ser autocríticos, e mesmo conscientes de que podemos chegar a ser irrisorios. O terceiro vai para o seu texto, e para a asusencia del. Como neses 4'33'' nos que Blanca Portillo remeda o Tacet de John Cage (que difícil ten que ser para a intérprete aguantar esa acotación en pausa ou en silencio -preguntádelle a Pinter- interminable). Ou coma cando describe o silencio do espectador, a división entre quen é e os outros que tamén podería ser. E o silencio da traxedia ("el soliloquio del poder derrama sangre"), o do soño, o do xordo, o silencio de deus, o de Sancho o de Bernarda Alba, os de Chéjov, Dostoievski (ah, os rusos), o do Woyzech de Büchner, o de Segismundo, o de Kafka, o de Becket, o de Antígona... E tamén con esa breve auto referencia ao berro mudo que a propia Blanca nos agasallou en 2015 en El testamento de María. O cuarto aplauso vai para a escenografía, para a iluminación en verde, en vermello, en branco roto, en amarelo: unhas cadeiras, unha mesa e dúas teas constrúen, xunto cos focos, fermosos retablos que son capaces de encerrar "el mundo en el hueco". Ou para os propios efectos de son que a Portillo vai creando sobre a marcha, pero que alguén tamén deseñou e matinou. Non quero esquecerme de ningún apartado, así que déanse por aplaudidas todas as persoas que contribuíron a crear a peza. Pero, permitiranme todas esas persoas que a ovación se multiplique e adquira outra dimensión para referirnos ao quinto e longuísimo aplauso, o dedicado a Blanca Portillo. Ela é a encarnación do Silencio. Está nun momento tan doce de dominio dos xestos, da dicción, da expresión, das bágoas, das olladas e, como non, das pausas, que son o seu control, o seu talento e a súa mestría os que fan que estes minutos de teatro adquiran unha dimensión prodixiosa. Muda o seu corpo e a súa voz a cada minuto, saltando de personaxes nunha esquizofrenia tan precisa, que semella que só ela é capaz de guiarnos por esta gostosa viaxe. E xa chegou o momento de que eu mesma tape a pluma e deixe de aplaudir, porque ás veces é mellor calar. Só me queda agardar que o desexo que Juan Mayorga expresou noutro discurso, esta vez para recoller o Premio Princesa de Asturias das Letras, de que "los espectadores me acompañen con su pensamiento, con su memoria, con su imaginación", se faga realidade. "The rest is silence".

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta