Saltar ao contido principal

André y Dorine - Kulunka Teatro

Un momento da representación
Tenro, emocionante, intenso e agridoce. Así pode resumirse o comezo do FIOT 2013, nunha posta de largo cun auditorio ateigado, como vén sendo habitual, neste caso para ver "André y Dorine" de Kulunka Teatro. Os actores Garbiñe Insausti, José Dault e Eduardo Cárcamo compoñen unha historia sinxela, cotiá, que podería pasarlle a calquera, pero que lle pasa a André e Dorine e que, sobre todo, é unha historia de amor incondicional. Sobre o papel pode parecer unha aposta difícil e arriscada, xa que os protagonistas esconden as súas faces baixo unhas máscaras e nin unha palabra é pronunciada na case hora e media de representación. Mais o espectador descobre pouco a pouco que a expresión corporal, a música, os desprazamentos polo escenario e uns cantos obxectos axudan a transcender o feito teatral para transmitir sentimentos, sensacións e historias dun xeito máis efectivo que se os personaxes o estiveran berrando a viva voz xesticulando a súa impotencia, o seu amor ou o seu esmorecemento. As caretas tornan á vida de tal forma que cando cae o pano ao final un se pregunta se de verdade eran antefaces inmutables ou se os actores son quen de facer maxia e manipular esas caras ríxidas para enchelas de expresión. E boa parte da maxia de "André e Dorine" reside na súa capacidade para emocionar. Certo é que o relato, centrado no lento declive de Dorine a causa do alzheimer, axuda a que o espectador se somerxa no estado de ánimo axeitado, pero tampouco é menos certo que o espectáculo alterna a tristura e as gargalladas, afrouxando o lazo cando a angustia semella estar a piques de afogar ao público, evoluíndo cara a un desenlace que, por coñecido, non é menos emotivo. E aínda que a enfermidade está presente constantemente, o que interesa ao final é a vida destas dúas persoas, a súa historia dende que se coñecen, o seu namoramento, a súa voda, a súa experiencia como pais, as súas profesións -violonchelista e escritor-, fundamentais no transcorrer da súa experiencia vital. De feito, outro dos méritos da obra é como a través de pequenas accións poden chegar a transmitirse sentimentos fortes como a impotencia, o enfado, a inocencia, a atracción sexual, a morte, a tristura, a ledicia ou o perenne e omnipresente amor. Mención aparte merecen a máquina de escribir e o arco do violonchelo, tan importantes como os propios actores, converténdose en dous personaxes máis. De feito, Garbiñe Insausti (Dorine) emprega con mestría o seu arco para amosar o progreso da súa enfermidade, que culmina cun baile inesquecible co seu home, no que ela o abraza coma se fose o seu adorado violonchelo, pero tamén como se fose a súa única áncora, o seu único consolo, a súa única esperanza en medio de aquilo que lle pasa, que non entende e que a consume vagariño. Desde ese baile ata o desenlace, o público xa non pode abandonar ese nó que invade as súas gorxas e que para algúns rematou en bágoas. Ao final, unha longa ovación e parte do público posto en pé para agradecer este exercicio de honestidade sobre o escenario, nun comezo do FIOT máis que prometedor.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta