Un momento da representación |
Tenro,
emocionante, intenso e agridoce. Así pode resumirse o comezo do FIOT 2013,
nunha posta de largo cun auditorio ateigado, como vén sendo habitual, neste
caso para ver "André y Dorine" de Kulunka Teatro. Os actores Garbiñe
Insausti, José Dault e Eduardo Cárcamo compoñen unha historia sinxela,
cotiá, que podería pasarlle a calquera, pero que lle pasa a André e Dorine e
que, sobre todo, é unha historia de amor incondicional. Sobre o papel pode
parecer unha aposta difícil e arriscada, xa que os protagonistas esconden as
súas faces baixo unhas máscaras e nin unha palabra é pronunciada na case hora e
media de representación. Mais o espectador descobre pouco a pouco que a
expresión corporal, a música, os desprazamentos polo escenario e uns cantos
obxectos axudan a transcender o feito teatral para transmitir sentimentos,
sensacións e historias dun xeito máis efectivo que se os personaxes o estiveran
berrando a viva voz xesticulando a súa impotencia, o seu amor ou o seu esmorecemento.
As caretas tornan á vida de tal forma que cando cae o pano ao final un se
pregunta se de verdade eran antefaces inmutables ou se os actores son quen de
facer maxia e manipular esas caras ríxidas para enchelas de expresión. E boa
parte da maxia de "André e Dorine" reside na súa capacidade para
emocionar. Certo é que o relato, centrado no lento declive de Dorine a causa do
alzheimer, axuda a que o espectador se somerxa no estado de ánimo axeitado,
pero tampouco é menos certo que o espectáculo alterna a tristura e as
gargalladas, afrouxando o lazo cando a angustia semella estar a piques de
afogar ao público, evoluíndo cara a un desenlace que, por coñecido, non é menos
emotivo. E aínda que a enfermidade está presente constantemente, o que interesa
ao final é a vida destas dúas persoas, a súa historia dende que se coñecen, o
seu namoramento, a súa voda, a súa experiencia como pais, as súas profesións
-violonchelista e escritor-, fundamentais no transcorrer da súa experiencia
vital. De feito, outro dos méritos da obra é como a través de pequenas accións
poden chegar a transmitirse sentimentos fortes como a impotencia, o enfado, a
inocencia, a atracción sexual, a morte, a tristura, a ledicia ou o perenne e
omnipresente amor. Mención aparte merecen a máquina de escribir e o arco do
violonchelo, tan importantes como os propios actores, converténdose en dous
personaxes máis. De feito, Garbiñe Insausti (Dorine) emprega con mestría o
seu arco para amosar o progreso da súa enfermidade, que culmina cun baile
inesquecible co seu home, no que ela o abraza coma se fose o seu adorado
violonchelo, pero tamén como se fose a súa única áncora, o seu único consolo, a
súa única esperanza en medio de aquilo que lle pasa, que non entende e que a
consume vagariño. Desde ese baile ata o desenlace, o público xa non pode abandonar
ese nó que invade as súas gorxas e que para algúns rematou en bágoas. Ao final,
unha longa ovación e parte do público posto en pé para agradecer este exercicio
de honestidade sobre o escenario, nun comezo do FIOT máis que prometedor.
Comentarios
Publicar un comentario