Saltar ao contido principal

Maridos y mujeres - Teatro de la Abadía

Alicia e José Luis, unha das parellas da obra
Os "Maridos y mujeres" de Teatro de la Abadía cumpriron co público do auditorio do Pazo da Cultura. Pero, a xulgar pola intensidade e duración dos aplausos nas bancadas, a cualificación é un notable alto, pero non a desexada matrícula. E desta volta, comparto a apreciación do sempre respectable espectador. A pesar de que o guión é excepcional e as interpretacións de todos os actores e actrices moi correctas, hai algo que non acaba de encaixar. Que non acaba de conmover. Que non foi quen de inspirar ao espectador máis aló de apreciar o mérito dunha proposta ben construída, ben escenografiada e moi ben executada. E confeso a miña incapacidade para determinar un motivo concreto para esta frialdade. Porén, a miña obriga para quen toman o esforzo de ler estar liñas, é tentar descubrilo. Unha das causas pode ser simplemente conceptual. Certamente, os enredos sentimentais de Woody Allen sempre provocan a hilaridade. Os seus personaxes roldan o ridículo, métense de cabeza nas máis absurdas situacións e son quen de construír unha ligazón entre eles e quen os observan baseada sobre todo na empatía. E todo iso a pesar de abordar un tema tan manido como os enredos sentimentais. Porén, os maridos e mulleres que se presentaron no escenario do Pazo da Cultura non semellan reais, senón de cartón pedra. Son unhas persoas que viven no cumio do éxito profesional e social, entre a clase acomodada do Upper East Side neoiorquino, ou no barrio de Salamanca do Madrid patrio, tanto ten, e que teñen como maior preocupación unhas vidas sentimentais que poden provocar risa, ou incluso algún recuncho de compaixón momentánea, pero non unha emoción real. Parecen respirar nunha burbulla moi afastada do mundo tanxible. Certamente, iso non é culpa nin de Woody Allen nin da adaptación, xa que todos os mundos, máis ou menos próximos a quen os observa, teñen que ter o seu reflexo no mundo artístico, pero ao mellor si é arriscado presentar un argumento tan frívolo nos tempos que corren. E outro dos motivos polo que non se chega á excelencia pode ser a interpretación. Fantástica si. Pero tampouco feita para conmover. Conmover aínda que sexa con gargalladas. O personaxe do "escritor" podería ser moito máis neurótico. A "outra" podería ser moito máis harpía. A "insegura" moito máis delirante. O "intelectual" moito máis interesante. A "infeliz" moito máis radical. O "home de éxito" moito máis implacable. A "estudante"... Ben, a "estudante" é o suficientemente tola. Pero as medias tintas, ao mellor marcadas pola dirección, ás veces fan que o que sucede sexa máis previsible do que debería. En todo caso, os méritos de "Maridos y mujeres" tamén son moitos. Un espazo escénico diáfano, despexado, no que os personaxes se observan entre si constantemente, pasando sen solución de continuidade de espectador a intérprete nun exercicio de frescura. Un ritmo áxil e divertido. Algúns gags realmente logrados, como esa primeira cita despois dunha ruptura, ou ese marido celoso que irrompe aldraxado como un personaxe de opereta. Ou ese taxi que marcha correndo co traballo de toda unha vida. E o momento máis impactante, e que certamente me fai reconsiderar a nota de "Maridos y mujeres" é ese "Put the blame on Mame", rescatado da Rita Hayworth de "Gilda". Silencio sepulcral enmarcado pola música que, como reza a letra, pode simbolizar un terremoto, unha maneira de reconsiderar quen son, que fago aquí. Pero tamén unha maneira de botarlle a culpa do meu desastre a Mame, ao outro. O único instante xenuinamente emocionante de toda a obra, no que un pode albiscar a inseguridade real de todos os personaxes, non só respecto da súa experiencia sentimental, senón tamén respecto da súa experiencia vital. Por iso, incluídas as súas eivas, "Maridos y mujeres" segue sendo do mellorciño que ten pasado por esta edición do FIOT e unha proposta sempre recomendable.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta