Saltar ao contido principal

Un trozo invisible de este mundo - Producciones Cristina Rota e Teatro Español

Cartel promocional da obra
Non me declaro moi afeccionada ao "teatro social", entendido como teatro de denuncia social. Coido que existe unha especie de perversión en moitas destas propostas que claramente pretenden conmover ao espectador coas miserias do mundo, pero que, en lugar de acadar que o público supere a súa pasividade e comece a loitar por cambiar as cousas e polo ben común, máis ben o que consegue é provocar un efecto catártico, pero inútil. O espectador marcha para a casa coa conciencia tranquila por ter pagado unha entrada para reflexionar sobre o terrible da vida doutros. Satisfeito consigo mesmo, pensando "que sensible son! que razón tiñan!". Para ao día seguinte esquecer sequera que existe un terrible "trozo invisible deste mundo", que a partir de agora será un pouco máis visible, pero non por iso menos real e perenne. Seguramente, quen así pensamos somos vítimas dun cinismo escéptico nada saudable. Outro dos motivos para dubidar daquilo que leva a etiqueta de "teatro social" é que moitas veces resulta maniqueo. Quizabes non coma defecto, mais como necesidade para chegar ao maior número de persoas posible, motivo ulterior da súa mera existencia. Certamente, e como expoñente do teatro comprometido, o texto de Juan Diego Botto padece por momentos a eiva da simplificación, da manipulación de sentimentos. Pero, sobre todo, pode presumir de ter moitas das virtudes do teatro. Teatro sen máis. Teatro con maiúsculas. Cinco monólogos, unha escenografía fantástica resaltada por unha estupenda iluminación e Astrid Jones e Juan Diego Botto espidos diante do público. Nos dous primeiros monólogos, "Arquímedes" e "Locutorio", a proposta marcha ben, pero non conta coa profundidade que, a priori, se lle presupoñía. Correcto o texto, correcta a interpretación. Pero son dúas pezas que contribúen á excesiva duración da función e que poderían, sobre todo no caso de "Locutorio", ser eliminadas sen prexudicar excesivamente o resultado final. Porén, a proposta adquire outra dimensión cando Astrid Jones irrompe no escenario. A súa peza titulada simplemente "Mujer" é marabillosa. De principio a fin. Non hai outra maneira de describir a súa exquisita interpretación, intensa e sensible, cunha voz que cando se ergue para cantar é quen de emocionar, conmover e mover ao espectador. Absolutamente fantástica. E a partir de aí as dúas últimas intervencións de Botto con "Turquito" e a intensa "El privilegio de ser perro" manteñen o nivel ata o final. Historias de tortura, de miseria, de debilidade e de fortaleza, de exilio. O lado máis cru da soidade, da alienación e da pura necidade do ser humano aparece retratado, personificado nesa urbe aséptica e ás veces terrible que é Nova York. Tamén a esperanza, a ilusión, por absurda que pareza, neses mexicanos que viven para soñar e mentres que soñan non viven. E, aínda que as obras de teatro teñen que ter valor por si mesmas, arrepíos provoca descubrir que o pai do propio Botto é un dos miles de desaparecidos na ditadura de Videla e que o ser humano real que se esconde detrás do escenario tamén é un exiliado ao que lle din que ten que perdoar e esquecer. Que vivimos nunha sociedade na que máis vale ser can que persoa. Por todo o anterior, só queda desexar que o espectador me leve a contraria con toda a súa teima. Que non marche para a casa pensando que xa cumpriu coa súa cota de solidariedade e compaixón. Que realmente, tratará de facer algo, por pouco que sexa, polos "invisibles deste mundo".

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta