Saltar ao contido principal

Siglo de oro, Siglo de ahora (Folía) - Ron Lalá

Un momento da representación
Risas, risas e máis risas. E talento: teatral, musical, literario e interpretativo. Todo encaixado para construír unha folía (aparte / festa barroca de pezas breves, tolería / fin do aparte). Ron Lalá aterra no FIOT como un vendaval imparable, co seu acostumado ritmo endiañado, para facernos ver que catro ou cinco séculos "non son nada". Que o mesmo dá que nos leve as contas o Conde Duque de Olivares ou Montoro, que os nosos ídolos sexan Lope de Vega ou Cristiano Ronaldo, que vivamos nun reino no que nunca se pon o sol ou nun no que o sol case nunca alborexa. Juan Cañas, Íñigo Echevarría, Miguel Magdalena, Daniel Rovalher e Álvaro Tato, baixo a dirección de Yayo Cáceres, reparten zorregadas por igual á igrexa, aos bancos ou aos políticos e incluso ousan satirizar o sacrosantísimo deporte nacional, o opio do pobo (aparte /que diría Karl Marx/ fin do aparte): o fútbol. Unha sátira constante na que ademais somos quen de asumir que o verso semella un xeito máis natural de expresarse que a prosa, de envexar a aqueles poetas e dramaturgos do Século de Ouro que tiñan que escribir en espinelas e octosílabos, en silvas e endecasílabos, en endechas e heptasílabos. E todo condimentado con referencias constantes, desde o "penitenciagite" de "El nombre de la rosa" (aparte / libro de Umberto Eco de 1980; e película de Jean-Jacques Annaud de 1986 / fin do aparte), ás célebres frases de "Hamlet", "Romeo y Julieta", o omnipresente "El Quijote", e a célebre "Fuenteovejuna". E por suposto, gozando dunha coidada escolma de entre os máis coñecidos escritores da literatura española universal como son Calderón de la Barca, Garcilaso de la Vega, Cervantes, Quevedo, Góngora ou Lope de Vega. Sen esquecer a presenza dun ilustre convidado -non de pedra- do país que se enfrontou á "armada algo menos que invencible": o Bardo, Shakespeare. Elementos agrupados nun caos moi medido no que a música, de calidade, destaca como en todas as producións de Ron Lalá, acompañando, guiando e animando ao público para rematar cun dos sinais de identidade da compañía do limón con ás: o flamenco. Uns tercios de Flandes escapados da mesmísima "rendición de Breda" (aparte / cadro de Velázquez de 1635 / fin do aparte) zapatean, cantan e tocan con mestría enriba do escenario para acabar de conquistar a un público que decidiu que había que poñerse en pé para agradecer máis dunha hora e media de gargalladas. Gargalladas con fundamento. Haberá quen prefira as mensaxes sesudas, quen diga que o teatro de calidade vén dos prantos. Que a risa, nun absurdo oxímoron, non é seria. Mais, neste caso, considero de xustiza, aínda que esta xustiza estea cega e sexa tan fácil de subornar, escoller a defensa dos "cómicos da legua". Polo tanto, eu, veciña da industriosa vila de Carballo, no ano do noso señor de MMXIII, pola presente declárome: ronlalera. Ea!!!

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta