Saltar ao contido principal

Calla y come - La Cocina

Imaxe promocional de "Calla y come"
De non existir, algunhas propostas teatrais habería que inventalas. Son aquelas que contribúen a romper a monotonía do teatro, a crebar os seus límites: son un "accidente escénico", cun "ollo externo" baseado na "ignorancia consciente", que diría La Cocina. Son aquelas que van máis aló das convencións habituais do acto teatral. Deberían existir polo seu esforzo por conectar co público independentemente do texto, pola súa complexidade e polo seu afán de explorar o teatro máis aló do teatro, de converter o escenario nalgo máis transcendente e avanzar. Por sorte, xa existe "Calla y come", unha proposta moi ben encaixada no OTNI -Obxecto Teatral non Identificado- porque a define á perfección. La Cocina rompe co establecido e acaba intercambiando os roles de público e actores, de espectador e de espectáculo, de xeito que o primeiro acaba formando parte do espazo escénico e o segundo invade a platea, de xeito literal. O naturalismo é a primeira sensación que predomina ao inicio da función -se así se pode denominar-. Un xeito de falar, de comunicarse, de moverse, moi meritoria, porque imita de xeito moi realista unha conversa. Un dubida, de feito, se cada palabra está ditada dende fóra ou se os actores realmente din ás veces o que se lles pasa polo maxín. Porén, a limitada experiencia de quen subscribe apúntame que cada paso está medido, alomenos nos comezos. E pouco a pouco esa conversa vai tomando un lugar secundario, de xeito que a invasión das luces, dos sonidos, doutras personaxes e doutras linguaxes modifica totalmente o espazo e a percepción. Dúas copas que rompen, dous paquetes de azucre, un mini péndulo de Foucault, grava, zume de tomate semellando café, leite semellando viño, lentellas que parecen lentellas. Todo arredor dun debate sobre como crear unha proposta teatral, unha metalinguaxe sobre o propio teatro. Máis adiante chegan as guitarras, a rebeldía, a comunión e o intercambio co público, que fala cos actores, interactúa con eles e incluso bebe tequila para acompañar algunha rancheira. O espectador pasa da risa á timidez, á inseguridade, á emoción, e incluso chega a cantar e a moverse, formando parte do proceso mesmo, do espectáculo, estando baixo os focos. É unha lástima que o xoves non sexa un bo día e que o salón de actos non chegara a encherse por completo, a pesares da boa entrada. Unha das asistentes dicía ao marchar: "pues sí que se lo curraron, por sólo tres euros". O que traducido quere dicir que marchou satisfeita, como coido que a maioría dos que se atreveron a "calar e comer" con La Cocina.

Addenda: De novo, intrusión molestísima dos fotógrafos, nunha sinfonía de clicks que certamente non semellaba música, especialmente no reducido salón de actos. Paciencia!

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta