Saltar ao contido principal

El Montaplatos - Animalario Teatro

Imaxe promocional de "El Montaplatos"
Difícil labor o de xulgar unha proposta dunha magnífica compañía teatral, Animalario, -responsable de propostas como a aclamadísima "Urtain"- cun texto adaptado nada menos que dun Premio Nobel, Harold Pinter, e cun actor cunha longuísima traxectoria en teatro e televisión, Guillermo Toledo. Porén, "El Montaplatos" deixa un sabor agridoce, un aire de insatisfacción, de climax interruptus que permanece, a pesares da orixinalidade da historia e da claustrofóbica posta en escena inicial, que a través de pingas de auga, bolsas de lixo, sons dunha maquinaria oculta e escuridade afunde ao espectador dende os prolegómenos nun espazo onírico e irreal, nun pozo negro no que calquera cousa semella posible. Ata tal punto pode pasar calquera cousa que nos atopamos con dous sicarios que por momentos lembran a "Pulp Fiction" (Quentin Tarantino, 1994), describindo asasinatos con detalle -regodeándose morbidamente na branda carne das vítimas- pero cun sospeitoso aire a parellas cómicas tan dispares como Stan Laurel e Oliver Hardy ou, tirando polo patrio, ao absurdo de Faemino e Cansado. En todo caso, o aire humorístico esfúmase lentamente, deixando paso ao agobio, á realidade do sórdido e a unha inevitabilidade na que os personaxes van perdendo o contacto coa realidade para acabar delirando sen remedio, engaiolados nun espazo diminuto, cheo de intensidade. Ben e Gus, Gus e Ben, son dúas caras dunha mesma moeda. Un é o "xefe", o dominante, o que leva unha automática, o impecable, o traxe; outro personifica a insubordinación subordinada, a finxida rebeldía, o revólver, a zamarra. Pero o problema xorde cando vemos que Jesús Barranco, o preponderante, o forte, o que leva as rendas da situación, mantén unha interpretación moito máis feble que Guillermo Toledo, que domina o espazo escénico a vontade. O texto di que un é o forte e o outro o feble. Pero Toledo é o forte, cunha actuación estupenda; e Barranco non calla, sen chegar a personificar a crueldade e a forza que se presupón. Quizabes é algo deliberado. Pero o que resulta é que, segundo avanza a función, Toledo medra, acaparando a escena, mentres que o suposto "castigador" mingua, de tal xeito que redunda na falta de intensidade do desenlace, no que, ademais, o espectador espera un disparo que non chega que ofrecería un xusto final xunto coa fantástica iluminación e xestualidade. A pesar de todo, hai puntos xeniais, como a creación dun montaplatos que se converte nun personaxe propio, grazas á iluminación e ao son. E hai que agradecer a presenza da nota local, xa que contribúe ao absurdo e á risa -así como á empatía- a mención do imposible partido Bergantiños-Valencia. Una lástima que un espectáculo que podía chegar a excelente baixe un par de escalóns, ata quedarse en regular. E definitivamente é unha pena non poder ter disfrutado de Alberto San Juan no escenario, que podería ter ofrecido máis intenside. Ou igual non.

Addenda: Síntome na obriga de transmitir as queixas -nalgún caso airadas- que varios espectadores me transmitiron ante a molesta e repetida intrusión dos inaturables cliks dos fotógrafos -ata tres- durante a función, que prexudicaron notablemente á atmósfera do espectáculo. Especialmente cando, ao primeiro, a compañía manifesta a prohibición expresa de realizar fotografías "con ou sen flash". E, para máis Inri, cando os cliks duran moito máis aló dos 10 minutos de cortesía (chegando ata máis dunha hora) que marcan as salas de prestixio. Seguro que a organización atopa un mellor xeito de conciliar os intereses de medios e espectadores, que, ao fin e ao cabo, son quen pagan a entrada.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta