Saltar ao contido principal

En alta mar - La Machina Teatro

Un momento da representación
Sutil, moi sutil e arriscada foi a proposta que La Machina Teatro presentou no Pazo da Cultura de Carballo. Tan sutil e arriscada que "En alta mar" supuxo que varios espectadores abandonaran a representación a medio camiño e que os aplausos finais, nun auditorio caracterizado polas súas xenerosas ovacións, foran moito máis febles do habitual. E aquí ábrese o debate que sempre xira arredor do teatro. Porque o espectáculo derrocha ironía, orixinalidade e vixencia -a pesares de que o autor, o polaco Slawomir Mrozek, escribiu o texto en 1961- e os actores realizan estupendas actuacións, especialmente Patricia Cercas. Pero, evidentemente, non conectaron co público en case ningún momento. Polo tanto, debe considerarse un espectáculo fallido? Probablemente si, aínda que as historias máis difíciles e que requiren un maior esforzo por parte do auditorio soen ser tamén as que agochan unha maior recompensa. Mrozek ataca sin piedade a democracia, a dictadura o capitalismo e o comunismo, a xustiza, as relacións sociais, e incluso a familia recorrendo ao teatro do absurdo, ao inexplicable, ao humor menos obvio e máis difícil. Todo é un sinsentido, empezando polo feito de que tres náufragos intenten decidir racionalmente cómo acabar cun deles para poder servilo para a cea, e rematando polo feito de que nunha balsa á deriva -xenialmente recreada pola escenografía- sexa posible recibir telegramas. Impagable a escena na que as dúas mulleres poñen a mesa antes de cociñar ao seu compañeiro de fatigas, impotente ante o inevitable, mentres soa a mesma música de Beethoven -Ludwig Van- que o xenial Stanley Kubrick escolleu para ilustrar as pasaxes máis violentas de "A laranxa mecánica" ("A clockwork orange"-1971), unha obra mestra do absurdo tamén caracterizada pola demoledora crítica social. Corrosivo o momento no que a náufraga aparentemente máis sumisa, que podemos identificar coa maioría silenciosa que se deixa arrastrar alternativamente a conveniencia, comeza a cociñar impasible, afiando os coitelos sen piedade. Pola contra, son nefastos os momentos nos que se detén o ritmo da obra para que os personaxes fagan parodia deles mesmos cun falar e uns movementos absurdos, si, coma o resto da obra, pero que non encaixan en absoluto, que desconectan por completo ao espectador e que máis ben semellan un recheo. De todos os xeitos, o climax final fai que se perdoen moitas cousas. Un home diríxese ao sacrificio como Cristo redentor para tentar defender una liberdade que se lle escapa entre os dedos e que nos fai pensar se tal derroche dunha vida paga a pena, se hai tal liberdade, se ao único que podemos aspirar é a ser años preparados para a matanza. Un dos alporizados espectadores comentaba á saída nos corrillos: "é o peor que teño visto na miña vida". E probablemente esa é a sensación que quedou entre boa parte do auditorio. Quen subscribe, pola contra, cre que La Machina arrisca para gañar. E quen o saiban apreciar, gañan moito.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta